Tuotetiedot verkkokaupassa

Tutkimusten mukaan jopa neljäsosa verkkokaupasta ostettujen tuotteiden palautuksista johtuu virheellisestä tai puutteellisesta tuotetiedosta. Tuote ei siis ole vastannut asiakkaan odotuksia. Palautusten hallinta ja logistiikka taas on verkkokaupassa merkittävä menoerä.

Toinen seuraus heikoista tuotetiedoista on ostoskorin hylkääminen. Lähes kolmannes kertoo syyksi sen, että tuote oli esitelty ja kuvattu puutteellisesti tai heikosti. Osa jättää tuotteen ostamatta, kun siitä ei löytynyt laadukkaita kuvia.

Verkkokaupan tuoteinformaatio tarjoaa yrityksille oivan tilaisuuden vahvistaa brändimielikuvaa ja rakentaa hyvää asiakaskokemusta. Nämä vuorostaan vahvistavat asiakkaiden luottamusta ja lojaliteettia yritystä kohtaan. 

Hyvin rakennettu tuotetietojärjestelmä tukee myös kivijalassa käytävää kauppaa, esimerkiksi tarjoamalla asiakkaalle matkapuhelimeen linkin tuotteen lisätietoihin. Myyjien mukana kulkeviin tabletteihin rakennettu näkymä sallii myyjän nähdä asiakkaan valitsemat tuotteet ja suositella hänelle valintoja täydentäviä tai käyttökokemusta parantavia lisäostoksia. Parhaimmillaan järjestelmä näyttää myyjälle myös asiakkaan ostohistorian, jolloin päätöksentekoa voidaan tukea myös käymällä keskustelua ostoetupisteiden käytöstä.

Heikko tuoteinformaatio on kuitenkin helposti ja kohtuullisen edullisesti korjattavissa ja tästä koituvat hyödyt ovat tutkitusti merkittävät. Viisaasti rakennettu tuotetietomalli palvelee kaikkia kosketuspisteitä, kuten esimerkiksi myymälä- ja markkinointimateriaaleja ja tuotepakkauksia. 

Tuotetiedon hallintaan on saatavilla järjestelmiä, joiden avulla vähennetään päällekkäistä työtä ja tuotetaan yhtenäistä tuotetietoa kaikkiin kanaviin, kaikilla kielillä. Tänä päivänä tälläisen järjestelmän käyttöönotto kestää parhaimmillaan muutaman kuukauden ja takaisinmaksuaika on yllättävän lyhyt. 

Alla muutama vinkkimme tuotetiedon parantamiseksi.

Tuotteiden urlit kannattaa miettiä sekä hakukoneoptimoinnin että yleisen ymmärrettävyyden kannalta mahdollisimman selkeiksi ja kuvaaviksi. Alla kaksi esimerkkiä tuloksista hakusanalla “kaulakoru”. Toinen sijoittui hakutuloksissa korkealle, toinen sivulle 10. Kumpaa itse klikkaisit?

 

http://www.kalevalakoru.fi/en/suunto-guiding-star-necklace

http://royaldesign.fi/Viewitem.aspx?ID=12238


Tuotteiden nimet vaikuttavat myös hakutuloksiin ja tuotteiden yleiseen ymmärrettävyyteen ja haluttavuuteen. Mitä helpompi saa tuotteen juonesta kiinni, sitä helpompaa on tehdä päätöksiä.

Tuotteiden hakeminen ja filtteröinti sivustolla on asiakkaan näkökulmasta erittäin tärkeä osa koko valintaprosessia. Sivuston tehokkaat hakuominaisuudet yhdistettynä laadukkaaseen tuotetietoon auttavat löytämään oikean tuotteen vaivattomasti. Ja päin vastoin - eräässä kohtalaisen tunnetussa verkkokaupassa haku “Nike juoksukengät” tuotti taannoin tulokseksi listan seinäkiinnike-tuotteita. Tämä esimerkki osoittaa, että hyvä hakuominaisuus ei suinkaan ole itsestäänselvyys. Filtteröinti taas auttaa asiakasta navigoimaan vaivattomasti silloin, kun samankaltaisia tuotteita on iso määrä. Asiakkaan jättäminen selaamaan sivukaupalla esimerkiksi erilaisia juoksukenkiä ei ole hyvää palvelua ja antaa lisäksi valikoimasta sekavan mielikuvan.

Tuotekuviin kannattaa panostaa, sillä mitä parempi kuvan laatu, sitä varmemmin se kiinnittää vierailijan huomion. Mitä parempi resoluutio ja isompi kuvan koko, sitä varmemmin asiakas voi tutustua tuotteen yksityiskohtiin ja välttää ikävät yllätykset myöhemmin. Monipuoliset kuvakulmat auttavat asiakasta näkemään tuotteen edestä, sivusta, takaa ja jopa ylhäältä. Käsitys tuotteen todellisesta olomuodosta paranee, mitä enemmän kuvakulmia asiakkaalle pystytään näyttämään. Etenkin sisustus- ja vaatekaupassa kilpailu kansainvälistyy ja kiristyy jatkuvasti, joten tuotekuvien laatu on sekä erottautumis- että kilpailukeino. 360 asteen kuvilla on myös merkittävä vaikutus ostopäätöksen syntymiseen ja ne myös tutkitusti vähentävät verkkokaupassa palautuksien määrää.

Tuotevideot ovat pätevä tapa esitellä monimutkaisempien tuotteiden tai palveluiden toimintaa ja eri ominaisuuksia. Lisäksi videot voivat huomattavasti nopeuttaa ostopäätöksen tekemistä, kun asiakas pääsee näkemään tuotteen tositoimissa. Sisällöntuotannon työtaakan vähentämiseksi on olemassa automaattisia työkaluja tuotteeseen soveltuvien videoiden etsimiseen, valitsemiseen ja lisäämiseen suoraan verkkokauppaan. 

Tuotetiedon tuottaminen saattaa helposti jäädä jalkoihin, kun verkkokaupan suunnittelussa keskitytään enemmän sisällön hakukoneoptimointiin ja avainsanoihin. Parempi tapa optimoida tuotesivut on kuitenkin lähteä liikkeelle asiakkaasta ja häntä kiinnostavista yksityiskohdista. Tämän asiakaskeskeisen lähestymisen paras palkinto on hyvä konversiotahti.



Kommentit

Haluatko lisätietoja? Ota yhteyttä